ONLINEKURSER

YOGA FÖR AVSLAPPNING I BÄCKENET


Lär dig effektiva övningar som minskar spändhet & värk i bäckenet

Den här kursen lär dig steg för steg hur du får musklerna i bäckenet och höfterna att slappna av så att din smärta lindras eller till och med försvinner. Kursen tar ett helhetsgrepp om bäckensmärta genom att kombinera stressreducerande yoga med avslappningsövningar för bäckenet. Du kommer att lära dig:

Under den här kursen kommer du att lära dig:

  • Verktyg för att på egen hand minska spändhet och smärta i och kring bäckenet
  • Övningar som sträcker ut musklerna i och kring bäckenet så att du kan röra dig lättare
  • Stressreducerande yogatekniker för att sänka stressnivån och bryta smärtcykeln
  • Enkla övningar för att skapa trygghet i kroppen och öka kroppsmedvetenheten
  • Effektiva andningsövningar för att slappna av i bäckenbotten även om du har lite tid 
  • Hur du förändrar hållningen i vardagen och skyddar ditt bäcken
  • Hur du med hjälp av triggerpunktsmassage kan få muskler att slappna av och lindra smärtan
  • Lätta övningar för att sänka stress, ångest och spändhet i vardagen

Vem är kursen till för?

Den här onlinekursen riktar sig till kvinnor/personer med vagina som är överspända i bäckenet vilket orsakar dem smärta.

Symtom på överspändhet i bäckenet kan vara något av följande:

  • smärta i underlivet, ljumskar, ländrygg eller svanskotan
  • ont av att sitta
  • kissnödighetskänsla
  • förstoppning eller svårt att kissa
  • ont vid samlag 
  • smärta vid gynundersökning
  • kan inte föra in en tampong/menskopp 
  • knipträning gör ofta symptomen värre.  

Överspändhet i bäckenet kan till exempel orsakas av vaginism, vestibulit, vulvodyni, förlossningsskador, endometrios, IBS, Ulcerös Colit, Crohns sjukdom, interstitiell cystit, upprepade urinvägs-eller svampinfektioner, långvarig stress, skadad svanskota, gynekologiska operationer och olika typer av trauman.

Där det finns smärta finns det också muskelspändhet. Grunden i det här onlineprogrammet är därför att få musklerna i och kring bäckenet att slappna av.

Det krävs att du är motiverad, beredd att prioritera dig själv och lägga ned tid på övningarna. Känner du att du inte har tid att ta hand om dig själv just nu är kursen inte för dig.

Programmet är utformat för personer med överspändhet i musklerna i och kring bäckenet. Kursen är inte lämplig för personer med foglossning eller graviditetsrelaterad bäckensmärta.

Vad kommer kursen ge dig?

Vid långvarig smärta känner man sig inte trygg och vill ofta fly från den egna kroppen. Den konstanta stressresponsen gör att kroppen har svårt att slappna av. 

En grundpelare i kursen är därför stressreducerande yogatekniker som ökar tryggheten i kroppen och sänker stresspåslaget så att musklerna kan släppa taget och smärtcykeln kan brytas.

Kursen tar ett helhetsgrepp om överspändhet och bäckensmärta genom att inkludera tekniker som lugnar nervsystemet tillsammans med avslappningsövningar för bäckenet.

Det finns en uppsjö av appar och program för knipträning, men ingen kurs som enbart fokuserar på avslappning i bäckenet. Förrän nu.

Den här kursen hjälper dig att:

  • Minska spändhet & smärta i musklerna i och kring bäckenet
  • Minska stress, oro och ångest
  • Öka tryggheten i din kropp
  • Få en bättre kunskap om ditt bäcken och en ökad kroppsmedvetenhet 
  • Hitta tekniker för smärthantering i vardagen
  • Skapa en förståelse för vad som kan trigga smärtan och hur du kan undvika detta
  • Hitta gemenskap och stöd hos kvinnor som har liknande besvär
  • Känna dig mindre ensam
  • Öka din livskvalitet 

Den här kursen har stängt för anmälan men du kan gå med på väntelistan så att du blir den första som får reda på när kursen startar igen.