ONLINEKURSER

SIESTA FÖR BÄCKENBOTTEN
- Återhämtning, avkoppling, smärtlindring

Kursen Siesta för bäckenbotten är för dig som är överspänd och har värk i bäckenbotten/underlivet.

Symtom på överspändhet i bäckenbotten kan vara något av följande:

  • smärta i underlivet, ljumskar, ländrygg eller svanskotan
  • ont av att sitta
  • kissnödighetskänsla
  • förstoppning eller svårt att kissa
  • ont vid samlag 
  • smärta vid gynundersökning
  • kan inte föra in en tampong/menskopp 
  • knipträning gör ofta symptomen värre.  

Överspändhet i bäckenet kan till exempel orsakas av vaginism, vestibulit, vulvodyni, förlossningsskador, endometrios, IBS, Ulcerös Colit, Crohns sjukdom, interstitiell cystit, upprepade urinvägs-eller svampinfektioner, långvarig stress, skadad svanskota, gynekologiska operationer och olika typer av trauman.

I Kursen Siesta för bäckenbotten får du:

  • En introduktionsvideo hur du får bästa möjliga resultat av kursen (5 min)

  • Bäckenbottens anatomi (3 min)

  • En föreläsning med information vad överspändhet i bäckenbotten kan bero på och 12 av mina bästa tips för att bryta smärtcykeln och bli fri från överspändhet. (55 min)

  • En genomgång av hur vi andas funktionellt och hur vi andas med bäckenbotten. Detta är grunden för att bli av med överspändhet. (20 min)

  • En andningsmeditation som omgående ger smärtlindring och får dig att slappna av. (12 min)

  • Du får lära dig hur du på egen hand kan massera din käke och nacke, vilka ofta är spända när bäckenbotten är spänd. (10 min)

  • Ett yogapass för avslappning i bäckenbotten som sträcker ut bäckenbotten och omkringliggande muskelgrupper så att spändhet minskar och du kan slappna av. (45 min)

  • En fantastisk övning för att lindra värk i svanskotan och ländryggen. (8 min)

  • Triggerpunktmassage med boll. Du lär dig hur du på egen hand kan massera din bäckenbotten utifrån. (7 min)

BONUSMATERIAL:

  • En yogaklass för att mjuka upp dina höfter som ofta blir stela om bäckenbotten är spänd (9,25 min)

  • Värdefulla tips vad du kan göra för att underlätta att sitta bekvämt (5,34 min).

Materialet är på totalt 3 h och du har tillgång till kursen för alltid.

Det här är en självstudie-(self-study) kurs där du på egen hand går igenom kursmaterialet och övar på yogateknikerna. Direkt när du köper kursen får du tillgång till allt material.

Kursen kostar 1470 kr och du köper den genom att trycka på knappen nedan.

YOGA FÖR AVSLAPPNING I BÄCKENBOTTEN


Minska kronisk överspändhet och värk i bäckenbotten hemma i trygghet

Den här kursen lär dig steg för steg hur du får musklerna i bäckenet och höfterna att slappna av så att din smärta lindras eller till och med försvinner. Kursen tar ett helhetsgrepp om bäckenbottensmärta genom att kombinera metoder från den traumaanpassade yogan med avslappningsövningar för bäckenbotten.

Detta är en betydligt mer gedigen kurs än Siesta i bäckenbotten och kommer även ge dig ett bättre resultat.

Denna kurs har endast öppet för anmälan några gånger per år. Du leds av mig genom kursen i och med frågestunder via Zoom och tillhörande Facebookgrupp där du kan ställa frågor.

Kursen innehåller 13 moduler med totalt 90 videofilmer (meditationer, teori, yogapass, andningsövningar).

Under den här kursen kommer du att lära dig:

  • Verktyg för att på egen hand minska spändhet och smärta i och kring bäckenet
  • Övningar som sträcker ut musklerna i och kring bäckenet så att du kan röra dig lättare
  • Stressreducerande yogatekniker för att sänka stressnivån och bryta smärtcykeln
  • Enkla övningar för att skapa trygghet i kroppen och öka kroppsmedvetenheten
  • Effektiva andningsövningar för att slappna av i bäckenbotten även om du har lite tid 
  • Hur du förändrar hållningen i vardagen och skyddar ditt bäcken
  • Hur du med hjälp av triggerpunktsmassage kan få muskler att slappna av och lindra smärtan
  • Lätta övningar för att sänka stress, ångest och spändhet i vardagen

Där det finns smärta finns det också muskelspändhet. Grunden i det här onlineprogrammet är därför att få musklerna i och kring bäckenet att slappna av.

Det krävs att du är motiverad, beredd att prioritera dig själv och lägga ned tid på övningarna. Känner du att du inte har tid att ta hand om dig själv just nu är kursen inte för dig.

Programmet är utformat för personer med överspändhet i musklerna i och kring bäckenet. Kursen är inte lämplig för personer med foglossning eller graviditetsrelaterad bäckensmärta.

Vad kommer kursen ge dig?

Vid långvarig smärta känner man sig inte trygg och vill ofta fly från den egna kroppen. Den konstanta stressresponsen gör att kroppen har svårt att slappna av. 

En grundpelare i kursen är därför stressreducerande yogatekniker som ökar tryggheten i kroppen och sänker stresspåslaget så att musklerna kan släppa taget och smärtcykeln kan brytas.

Kursen tar ett helhetsgrepp om överspändhet och bäckenbottensmärta genom att inkludera tekniker som lugnar nervsystemet tillsammans med avslappningsövningar för bäckenet.

Det finns en uppsjö av appar och program för knipträning, men ingen kurs som enbart fokuserar på avslappning i bäckenet. Förrän nu.

Den här kursen hjälper dig att:

  • Minska spändhet & smärta i musklerna i och kring bäckenet
  • Minska stress, oro och ångest
  • Öka tryggheten i din kropp
  • Få en bättre kunskap om ditt bäcken och en ökad kroppsmedvetenhet 
  • Hitta tekniker för smärthantering i vardagen
  • Skapa en förståelse för vad som kan trigga smärtan och hur du kan undvika detta
  • Hitta gemenskap och stöd hos kvinnor som har liknande besvär
  • Känna dig mindre ensam
  • Öka din livskvalitet 

Den här kursen har stängt för anmälan men du kan gå med på väntelistan så att du blir den första som får reda på när kursen startar igen.